Bôa -Duvet Blog
کانت در خیابان‌های تهران
در فلسفه سیاسی کانت عقلانیت در هر شخصی محدود است، ولی وقتی انسان را بطور کلی و بالقوه در نظر می‌گیریم امکان گسترش عقلانیت بصورت نامحدود وجود دارد. از اینروست که که کانت در مورد اراده‌ی عقلانی انسان (یعنی هنگامی که عقل بصورت عمل در می‌آید) می‌گوید " همانقدر بالقوه ستودنی است که بالفعل ناتوان است".
اما کانت نظرش را با ناتوانی اراده‌ی عقلانی به پایان نمی‌رساند و در انتها از شرایط طلوع عقلانیت در عمل انسان سخن می‌گوید. محرک عقلانیت انسان استدلال و بطور کلی از جنس عقل نیست، هنگامیست که نیمه‌ی حیوانی و طبیعی انسان در مواجهه با ناملایمات قرار می‌گیرد. خطر، ظلم، بی‌عدالتی و رنج انسان را از عادت و انفعال خارج می‌کند و مفاهیم بالقوه‌ی عقلانی مانند ظلم‌ستیزی از شکل شعارگونه‌ی خود خارج می‌شوند و به اراده و فعل تبدیل می‌شوند. شاید عقلانیت انسان در این شرایط به حدی بالاتر از آنچه کانت در نظر داشت هم برسد و جدای از ظلم‌ستیزی بخش دیگری از عقلانیت انسان، یعنی تجربه بیدار شود. بفهمیم که در گذشته چه خطایی کرده‌ایم و در کنار ظلم‌ستیزی، آگاهی از اشتباه گذشته و دوری از آن را هم بیدار کنیم.

در نهایت کانت آخرین قطعه را هم اضافه می‌کند، او باید برای فلسفه سیاسی خود ضمانتی ارائه کند: انسانی که با تمام وجود ناملایمات، ظلم و رنج را حس کرده باشد اراده‌ی عقلانی احیاء شده‌اش هرگز‌ (به معنی تام کلمه) باز نخواهد ایستاد.
«نظریه‌ی مربوط به امور بین‌الملل، پراکنده و بی‌سروسامان و در بیشتر اوقات از دسترس مردم دور است... و ویژگی آن نه تنها اندک بودن، بلکه فقر فکری و اخلاقی آن است.»
مارتین وایت
***
پ.ن: و نتیجه نه چندان دور از ذهن آن نبودن ضرورت اجرایی.
ای دختران پاک و بی‌آلایش، این خودسری‌ها و بی‌خبری‌ها را کنار بگذارید. ضعف نشان ندهید، خجالتی نباشید، والا فرجامی بس هولناک برای شما در پیش است. او باید رقص را فراموش کند والا در گرداب هولناکی سرنگون خواهد شد. رقص ریشه ناپاکی است. بگوئید من رقص بلد نیستم یا پایم شکسته است.
دکتر ژیواگو - بوریس پاسترناک
Name : It's in Our Hands ( Live in royal opera house )f
Artist : Bjork
Download High Q (mp3) : 3.8 mg
Download Low Q (wma) : 2.2 mg
***
Look no further
Look no further
Look no further
Cruelest almost always to ourselves
It mustn't Get any better
off
It's in our hands
in our hands
It's in our hands
in our hands
It always was
In our hands
It's all here
in our hands
***
Well now aren't we scaring ourselves?f
Unnecessarily
Aren't we trying to hard?f
'Cause it's in our hands
in our hands
It's in our hands
in our hands
It's all here
in our hands
It's all here
in our hands
***
It's in our hands
in our hands
It's all here
in our hands
It's all here
in OUR HANDS! f